Finanční odbor

FINANČNÍ A HOSPODÁŘSKÝ ODBOR
Místní působnost odboru je dána územním obvodem města Chrast a jeho místních částí.
• zajišťuje a zodpovídá za oblast tvorby, správy a evidence cen – zák. č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů
• zodpovídá za výkon správy daní a místních poplatků – daňový řád 280/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů
• zajišťuje a zodpovídá za výkon správy místních poplatků podle zák. č. 565/1990 Sb., (o místních poplatcích) ve znění pozdějších předpisů
• zajišťuje a zodpovídá za daňovou agendu města (v postavení plátce i poplatníka), zejména zák. č. 23/2015 Sb., (o dani z nemovitých věcí), zák. č. 586/1992 Sb. (o dani z příjmu), vše ve znění pozdějších předpisů
• v souladu s příslušnými právními a dalšími předpisy komplexně zajišťuje účetnictví města, a to v příjmovém, výdajovém a fondovém hospodaření a k účtům cizích prostředků
• zajišťuje a zodpovídá za výkaznictví a statistiku, archivaci účetních dokladů
• zabezpečuje řádnou evidenci faktur a dalších dokladů, kontroluje jejich formální správnost, zajišťuje jejich stanovený oběh, kontroluje jejich potvrzování pověřenými pracovníky příslušných odborů, zabezpečuje styk s peněžními ústavy a účtování o všech bankovních účtech
• zabezpečuje tvorbu a čerpání zřízených fondů a vede evidenci sdružených prostředků
• zajišťuje a zodpovídá za agendu „Sociálního fondu“ města, v návaznosti na rozpočet města zajišťuje příděly a čerpání tohoto fondu včetně vedení „osobních kont” pracovníků města
• sleduje závazky města, vymáhání pohledávek města
• zajišťuje a vyhodnocuje financování a hospodaření organizačních složek
• zajišťuje a zodpovídá za hospodaření s movitým majetkem města, včetně kontrolní činnosti
• zajišťuje a zodpovídá za provedení inventarizací majetku města včetně organizačního zajištění a příslušných podkladů
• povoluje stánkový prodej včetně vybírání a vyměřování příslušného místního poplatku
• zpracovává rozbory čerpání platových prostředků a statistické výkazy agendy personální a platů
• zpracovává platy a odměny zaměstnancům města a zastupitelům
• vyhotovuje evidenční listy o době zaměstnání a výdělku pro důchodové pojištění
• vyhotovuje žádosti o důchod
• vyhotovuje potvrzení o výdělku podle platných předpisů
• zajišťuje odškodnění a náhrady ztráty na výdělku po dobu trvání pracovní neschopnosti v souvislosti s pracovními úrazy
• zodpovídá za archivování dokladů v platové oblasti
• zodpovídá za plnění ohlašovacích povinností (zdravotní pojišťovny, sociální správa) a jejich evidenci
• zodpovídá za statistické vykazování nemocenských dávek a vedení evidence nepracovních úrazů
• zodpovídá za zajištění pokladní služby, výplaty cestovních náhrad a drobných výdajů, přepravu peněžních hotovostí a ostatní činnosti na úseku pokladní služby v souladu s interními předpisy úřadu
• zajišťuje výběry plateb v hotovosti od obyvatel i podnikatelů včetně zajištění příslušné agendy s tím související (vydávání stvrzenek o příjmu, případné vystavení daňového dokladu, evidence těchto plateb a promítnutí do účetní evidence města
• zajišťuje výpočty výše nájemného a záloh služeb s nájmem souvisejících, včetně vystavování příslušných evidenčních listů a provádění vyúčtování zálohových plateb na služby k nájmu pro všechny nájemce bytů i nebytových prostor
• zajišťuje a koordinuje správu bytového a nebytového fondu,
• eviduje žádosti o pronájem městských bytů,
• zajišťuje agendu veřejných produkcí a povolování tombol – zák. č. 186/2016 Sb. ve znění pozdějších předpisů, (vydává rozhodnutí o povolení k pořádání tombol apod., vyměřuje související správní poplatky atd)
• zajišťuje a koordinuje péči o hřbitov, zodpovídá za hřbitovní agendu včetně přípravy a uzavírání nájemních smluv. Rozhodování o uzavírání smluv jménem města je odboru zcela svěřeno radou města
• zodpovídá za agendu spojenou s evidencí poplatníků, výběrem poplatků a uzavírání smluv za likvidaci komunálního odpadu vznikajícího při činnosti fyzických a právnických osob
• zajišťuje a zodpovídá za vedlejší hospodářskou činnost města včetně příslušné fakturace, evidence, účetnictví, statistiky
• zajišťuje a zodpovídá za agendu spoluúčasti jednotlivých obcí na neinvestičních nákladech školských příspěvkových organizací včetně přípravy příslušných smluv
• zajišťuje agendu ve věcech finanční správy škol předškolních a školských zařízení
• zajišťuje vedení spisové agendy odboru
• zajišťuje a zodpovídá za přípravu podkladů pro výbory finanční a kontrolní, které se týkají působnosti odboru, případně finančních záležitostí v působnosti ostatních odborů a organizačních složek
• poskytuje informace podle zákona č. l06/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů
• jedná v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů o ochraně osobních údajů
• je oprávněn provádět veřejnosprávní kontrolu příspěvkových organizací zřízených městem a u příjemců a žadatelů o veřejnou finanční podporu poskytovanou městem
• provádí a organizuje vlastní kontrolní akce na základě schválených plánů a mimo plán na základě vyžádání starosty
• navrhuje uložení pokut třetím osobám za neplnění povinností, vyplývajících ze zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole a zákona č. 255/2012 Sb., Kontrolní řád, ve znění pozdějších předpisů
• v rámci kontrolního systému spolupracuje s jednotlivými odbory MěÚ
• zpracovává výsledné materiály z kontrolních akcí, zejména protokoly o provedených kontrolách, vyžaduje přijetí účinných opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontroluje jejich plnění
• účastní se zahájení kontrolních akcí prováděných vnějšími finančními kontrolními orgány a projednávání výsledků těchto kontrol
• spolupracuje s finančními úřady na úseku daně z nemovitosti
• provádí rozborovou činnost a navrhuje nápravná opatření ve finanční oblasti
• zpracovává závěrečný účet města za příslušný kalendářní rok
• provádí vyúčtování účelových prostředků, poskytnutých z vyšších rozpočtů
• kontroluje výkazy příspěvkových organizací se zaměřením na finanční vztah k rozpočtu města (zřizovatele)
• odbor zpracovává ve spolupráci s ostatními odbory MěÚ a organizačními složkami města návrh rozpočtu města (včetně rozpočtových změn) a kontroluje jeho plnění. Kontroluje faktury dle kontrolního řádu,
• vede evidenci DPH, sestavuje přiznání k DPH, kontrolní hlášení, kontroluje datum uskutečnění zdanitelného plnění na dokladech, zaúčtování ve správném měsíci
• zpracovává pomocný analytický přehled, křížové kontroly a předává výkaz do CSÚIS
• účtuje o finančních příspěvcích přijatých od okolních obcí (příspěvky na žáky navštěvující MŠ Chrast, příspěvky od obcí za pečovatelskou službu a za přestupky projednávané přestupkovou komisí)
• účtuje o darech a finančních příspěvcích jiným subjektům
• měsíčně kontroluje vazby ekonomických SW Geovap a Orsoft Open a odsouhlasuje zůstatky saldokontních účtů
• provádí zaúčtování na fondu oprav,
• vyúčtovává dotace a transfery přijaté finančních odborem z veřejné pokladní správy, dotace přijaté z ministerstev a státních fondů
• zpracovává a předává výkazy do CSÚIS – FIN 2-12 M, Rozvahu, Výkaz zisku a ztráty, Přílohu k roční účetní závěrce, Výkaz k návrhu státního závěrečného účtu obce a zodpovídá za správné vazby mezi těmito výkazy.
• zajišťuje pojištění majetku města podle pokynů rady nebo zastupitelstva,
• zajišťuje správu dopravních prostředků města včetně jejich údržby, oprav a kontroly spotřeby PHM,
• zodpovídá za evidenci a inventarizaci nemovitého majetku města,
• připravuje návrhy nájemních a kupních smluv pozemků včetně žádostí o zápisy do katastru nemovitostí,
• připravuje návrhy smluv o výpůjčkách, smluv o zřízení věcných břemen, nájemních smluv pro pronájem městských bytů,
• zajišťuje správu odpadového hospodářství města včetně hlášení příslušným orgánům,
• zajišťuje a koordinuje výkon zimní údržby místních komunikací a chodníků,
• zajišťuje činnosti na úseku požární ochrany a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
• zajišťuje zabezpečení budovy úřadu, muzea a knihovny, rekonstrukce, modernizaci a údržbu a opravy vnitřního vybavení,
• zajišťuje veškerý nákup materiálu na drobnou údržbu a opravy nemovitého majetku města v rámci schváleného rozpočtu města,
• zajišťuje funkčnost veřejného osvětlení města,
• zajišťuje a vykonává správu městských lesů,
• zajišťuje a koordinuje péči o městskou zeleň, zámeckou zahradu, místní komunikace a veřejná prostranství v majetku města,
• zajišťuje a koordinuje péči o sportovní zařízení ve vlastnictví města
• kontroluje a koordinuje výkon obecně prospěšných prací a veřejně prospěšných prací,
• zabezpečuje opravy el. zařízení a revize elektrospotřebičů v majetku města v budovách úřadu, muzea a knihovny v souladu s platnými předpisy,
• odbor připravuje podklady pro jednání rady města, zastupitelstva města a tajemníkovi podklady pro obecně závazné vyhlášky, nařízení a vnitřní předpisy města týkající se jeho věcné působnosti,
• při své činnosti se řídí zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů
Kontakty
Irena Formanová, vedoucí odboru, tel.: 469 667 422, e-mail: i.formanova@mestochrast.cz
Hana Krausová, účetní, tel.: 469 667 422, e-mail: h.krausova@mestochrast.cz
Jitka Rázková, mzdová účetní, tel.: 606 051 718, j.razkova@mestochrast.cz
Hana Táborská, pokladní, tel.: 469 667 421, e-mail: h.taborska@mestochrast.cz
Leona Kučerová, pokladní, tel.: 469 666 101, e-mail: l.kucerova@mestochrast.cz
Mgr. Jana Samková, administrativní pracovník, tel.: 469 667 414, e-mail: j.samkova@mestochrast.cz
Michal Voráč, DiS., referent - lesní správce, tel.: 469 667 414, e-mail: m.vorac@mestochrast.cz
Lucie Novotná, referent majetkové správy, tel.: 469 667 414, e-mail: lucie.novotna@mestochrast.cz